BANTUAN MUSIM TENGKUJUH : PERMOHONAN & SEMAKAN STATUS ONLINE

BANTUAN MUSIM TENGKUJUH : PERMOHONAN & SEMAKAN STATUS ONLINE

Terkini! Bantuan Musim Tengkujuh telahpun tiba. Anda layak menerima bantuan ini sebanyak RM1,000 sekiranya anda terkesan dengan bencana banjir musim tengkujuh, dan berpindah ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Berikut disertakan maklumat lengkap mengenai bantuan musim tengkujuh – Bantuan Wang Ihsan NADMA untuk panduan dan rujukan anda semua.

Bagaimanakah permohonan dan semakan status bantuan musim tengkujuh? Ikuti maklumat lanjut di sini.

Baca juga: MYSARA 2025 : PERMOHONAN & SEMAKAN PENERIMA BANTUAN

APA ITU BANTUAN MUSIM TENGKUJUH NADMA

Bantuan NADMA merupakan bantuan Bantuan Bencana Alam utama seperti Banjir yang disediakan oleh pihak disediakan Kerajaan Persekutuan melalui peruntukan yang disalurkan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) untuk Ketua Isi Rumah (KIR) yang terkesan akibat bencana banjir.

Bantuan musim tengkujuh ini dikenali sebagai Bantuan Wang Ihsan (BWI), dimana sebanyak RM 1,000 akan diberikan kepada ketua isi rumah yang terjejas akibat bencana dan berpindah atau berdaftar di Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Tujuan bantuan ini adalah untuk meringankan beban kewangan mangsa dan membantu mangsa memulakan semula kehidupan selepas mengalami kerosakan akibat bencana.

SYARAT KELAYAKAN BANTUAN MUSIM TENGKUJUH NADMA

Kriteria Kelayakan bantuan musim tengkujuh BWI seperti berikut:

  1. Kelayakan Penerima: BWI hanya diberikan kepada Ketua Isi Rumah (KIR) yang merupakan warganegara Malaysia yang berpindah / berdaftar di Pusat Pemindahan Sementara (PPS). Pemohon mestilah terjejas akibat bencana alam seperti banjir, ribut, tanah runtuh, dan lain-lain.
  2. Pengesahan Kelayakan: Setiap permohonan perlu disahkan oleh Pegawai Daerah bagi memastikan mangsa benar-benar terjejas.
  3. Had Bantuan: Hanya satu rumah bagi setiap ketua isi rumah yang layak untuk menerima BWI, tanpa mengira bilangan isi rumah dalam keluarga.
  4. Bantuan Sekali Sahaja: Kelayakan untuk BWI bagi bencana banjir hanya diberi sekali dalam satu musim bencana yang diisytiharkan. Jika bencana berlaku lebih daripada sekali, tiada bantuan tambahan akan diberikan.
  5. Pendaftaran di Pusat Pemindahan Sementara (PPS): Bagi ketua isi rumah yang berpindah ke PPS, pendaftaran BWI tidak diperlukan, kerana senarai nama akan dihantar oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ke Pejabat Daerah.
  6. Bagi Isi Rumah yang rumah terkesan banjir tetapi tidak berpindah ke PPS, pendaftaran boleh dibuat menerusi ketua-ketua masyarakat atau di Pejabat Daerah berhampiran.
  7. Dokumen Sokongan: Perlu menyediakan dokumen seperti kad pengenalan, pengesahan kerosakan, dan dokumen berkaitan (jika diperlukan).

JUMLAH BAYARAN MUSIM TENGKUJUH

Bagi pemohon yang layak, setiap Ketua Isi Rumah (KIR) akan menerima RM1,000 tanpa mengira bilangan ahli keluarga.

MAKLUMAT TAMBAHAN PERMOHONAN

  1. Semua proses pendaftaran, verifikasi, kelulusan, dan agihan BWI adalah tanggungjawab Pejabat Daerah/Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah (JPBD)/Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN).
  2. Peruntukan BWI disalurkan daripada Kumpulan Wang Amanah Bencana Negara (KWABN), yang diselaraskan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA).
  3. NADMA tidak terlibat dalam proses pendaftaran, verifikasi, kelulusan, atau agihan BWI kepada ketua isi rumah.

CARA PERMOHONAN BANTUAN RM 1000

  1. Permohonan perlu dibuat secara manual melalui Pejabat Daerah masing-masing.
  2. Bagi mereka yang berpindah ke PPS, ketua isi rumah boleh berhubung dengan petugas di PPS.
  3. Bagi mereka yang tidak berpindah ke PPS, permohonan perlu dilakukan melalui ketua masyarakat atau Pegawai Daerah. Kelulusan permohonan tertakluk kepada pengesahan Pegawai Daerah serta Pengerusi JPBD.

Nota: Permohonan hanya secara manual. Tiada permohonan secara dalam talian.

DOKUMEN SOKONGAN PERMOHONAN BANTUAN

Berikut merupakan dokumen sokongan yang diperlukan ketika mengemukakan permohonan bantuan:

  • Mereka yang mendaftar ke PPS (PUSAT PINDAHAN SEMENTARA) dengan kad pengenalan tidak perlu membuat permohonan, kerana urusan akan diuruskan oleh JKM.
  • Mereka yang tidak berpindah ke PPS / mendaftar ke PPS tanpa pengenalan, perlu mendaftar dan membuat pengesahan dengan ketua masyarakat.
  • Salinan kad pengenalan, dan bukti kerosakan akibat bencana perlu disediakan.

MAKLUMAT LANJUT

Sebarang persoalan atau pertanyaan, anda boleh terus hubungi pihak berwajib dibawah ini. Pihak kami sekadar berkongsi informasi tentang bantuan kerajaan Malaysia yang terkini bagi memudahkan capaian orang ramai.

4 thoughts on “BANTUAN MUSIM TENGKUJUH : PERMOHONAN & SEMAKAN STATUS ONLINE”

Leave a Comment