BANTUAN MYKAD PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS DAPUR 2025 : SEMAKAN STATUS KELAYAKAN PENERIMA (RM100 & RM50 SETIAP BULAN)

BANTUAN MYKAD PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS DAPUR 2025 : SEMAKAN STATUS KELAYAKAN PENERIMA (RM100 & RM50 SETIAP BULAN)

Kemudahan pengkreditan bantuan ke dalam MyKad penerima adalah khas untuk membantu rakyat untuk transaksi pembelian barangan keperluan asas dapur secara tanpa tunai (cashless) setiap bulan untuk 5.4 juta penerima yang layak di seluruh Malaysia termasuk di Sabah dan Sarawak.

Bagaimanakah semakan status kelayakan penerima bantuan mykad pembelian barangan keperluan asas dapur? Ikuti panduan dan penjelasan lanjut di bawah.

BACA JUGA : EWALLET RM100 KELAYAKAN : SEMAKAN STATUS LAYAK ATAU TIDAK PENERIMA BAYARAN

JUMLAH KREDIT BANTUAN MYKAD UNTUK PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS DAPUR 2025

Bantuan yang dikreditkan ke dalam MyKad penerima untuk pembelian barangan keperluan asas dapur adalah berdasarkan kategori berikut :

  • Penerima Miskin dan Miskin Tegar :
BIL.KATEGORI PENERIMAJUMLAH KREDIT
BANTUAN MYKAD
1.ISI RUMAHRM100 / RM200 sebulan
sehingga RM2,100 setahun
2.WARGA EMASRM100 / RM150 sebulan
sehingga RM1,650 setahun
3.BUJANGRM50 sebulan
sehingga RM600 setahun
  • Penerima Asas Bukan Miskin :
BIL.KATEGORI PENERIMAJUMLAH KREDIT
BANTUAN MYKAD
1.ISI RUMAHRM100 sebulan
sehingga RM900 setahun
2.WARGA EMASRM50 sebulan
sehingga RM450 setahun
3.BUJANG

TARIKH KREDIT BANTUAN MYKAD PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS DAPUR 2025

Pengkreditan Bantuan ke dalam Mykad penerima untuk pembelian barangan keperluan asas dapur adalah dijadualkan pada tarikh berikut :

PENERIMA MISKIN
DAN MISKIN TEGAR
PENERIMA ASAS
BUKAN MISKIN
15 Januari 2025
Februari 2025
Mac 2025
April 2025April 2025
Mei 2025Mei 2025
Jun 2025Jun 2025
Julai 2025Julai 2025
Ogos 2025Ogos 2025
September 2025September 2025
Oktober 2025Oktober 2025
November 2025November 2025
Disember 2025Disember 2025

SENARAI BANTUAN MYKAD PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS DAPUR 2025

Penerima hanya boleh membeli barangan keperluan asas dapur dengan Bantuan MyKad mengikut senarai berikut :

  • Beras : Jasmine / Jati, Bernas / Faiza / Cap Rambutan dan sebagainya.
  • Roti : Gardenia / Massimo / Mighty White.
  • Telur : Nutriplus / QL eggs / CP.
  • Minyak Masak : Sri Murni / Saji / Alif / Daisy / Buruh / Knife / Vesawit.
  • Tepung : Cap Sauh / Cap Lili / Faiza / Cap Ros / BlueKey.
  • Biskut : Julies / Tiger / Munchys / Chipsmore / Jacobs / Hwa Tai / Hup Seng.
  • Mi segera : Indo Mie / Mamee / Maggi / Cintan / Mi Sedap.
  • Minuman : Tea Boh / Milo / Dutch Lady / F&N / Nescafe / Horlicks / Vico / Marigold / Quacker / Fernleaf.
  • Makanan dalam tin : Ayam Brand / Yoes, Adabi / Kimball / Tc Boy / King Cup.
  • Bahan perasa : Sos Puteri / Kimball / Life / Jalen / Cap Kipas Udang / Tamin / Maggi / Faiza / Planta.

SEMAKAN STATUS KELAYAKAN PENERIMA BANTUAN MYKAD PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN ASAS DAPUR 2025

Ikuti panduan semakan status kelayakan sebagai penerima Bantuan MyKad seperti berikut :

  1. Sila layari portal rasmi MyKasih pada pautan di sini : https://mykasih.com.my/.
  2. Pada halaman utama tersebut, sila klik pada [SEMAK KELAYAKAN].
  3. Masukkan Nombor Kad pengenalan dengan betul tanpa sengkang (-).
  4. Kemudian, klik pada butang [Semakan Status].
  5. Status penerima akan dipaparkan ‘Layak’ atau ‘No. MyKad tidak wujud dalam sistem’.
  6. Selesai.

Sekiranya status memaparkan ‘Tiada Rekod Ditemui, klik pada butang [Semak Kelayakan].

  1. Halaman utama Portal STR akan dipaparkan, klik [TUTUP] pemakluman terkini.
  2. Seterusnya, masukkan nombor kad pengenalan tanpa sengkang (-) pada ruangan yang disediakan.
  3. Sila klik pada butang [Log Masuk].
  4. Untuk pengesahan nombor Kad Pengenalan, klik pula pada butang [Semak].
  5. Kata kunci keselamatan anda akan dipaparkan, klik [Ya] sekiranya betul.
  6. Masukkan kata laluan yang telah anda daftarkan dengan betul.
  7. Bahagian profil anda akan dipaparkan.
  8. Klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
  9. Seterusnya, klik pada butang [Semakan 2025] di bawah.
  10. Status bayaran [Bantuan SARA] akan dipaparkan ‘Lulus’ atau ‘Tidak Lulus’.
  11. Selesai.

RUJUKAN

Pihak kami hanya sekadar berkongsi informasi yang terkini bagi memudahkan capaian orang ramai. Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan atau pertanyaan berkaitan Bantuan SARA, anda boleh rujuk pihak berwajib seperti di bawah :

  • Talian Bantuan SARA MOF : 03 8882 4565 / 4566.

PENAFIAN

Berdasarkan maklumat di atas, pihak kami hanya berkongsi informasi berkaitan bantuan yang disediakan oleh Kerajaan Malaysia bertujuan untuk berkongsi, memberi manfaat dan memudahkan carian pengguna. Tajuk dan kata kunci di atas di tulis berdasarkan carian ramai pengguna yang diambil daripada sumber enjin carian.

Di sini kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pengguna atau pelawat dan tidak pernah mengenakan sebarang bayaran berdasarkan maklumat yang telah kami kongsikan.

Tujuan penulisan ini untuk berkongsi informasi terkini dan maklumat yang sahih bagi memudahkan pelawat laman web ini mendapat info terbaru tentang bantuan.

Artikel ini ditulis berdasarkan sumber sahih di : https://mykasih.com.my/food-aid-programme/sara/faq/.

Leave a Comment