SEMAKAN MYSTR FASA 4 2025
Portal MySTR membolehkan hampir 9 juta penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2025 membuat semakan status kelayakan dengan mudah, cepat dan pada bila-bila masa secara online.
Bagaimanakah semakan mystr fasa 4? Ikuti info lanjut disini.
Baca juga: BAGAIMANAKAH SEMAKAN MYKASIH : CARA SEMAK STATUS LAYAK ATAU TIDAK PENERIMA

APA ITU MYSTR?
MySTR merupakan Portal Rasmi Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang disediakan oleh Kerajaan untuk penerima mengakses secara online bagi tujuan :
- Permohonan;
- Kemas kini maklumat peribadi;
- Permohonan rayuan;
- Semakan status kelayakan penerima;
- Semakan maklumat pembayaran.
SIAPA YANG LAYAK?
Syarat dan Kategori Kelayakan Bantuan STR 2025 mestilah terdiri daripada :
- Isi Rumah
- Kahwin (Ada atau Tiada Anak); atau
- Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang mempunyai anak yang
menepati syarat; - Pendapatan Isi rumah adalah RM5,000 dan ke bawah.
- Warga Emas Tiada Pasangan
- Bujang; atau
- Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tiada anak;
- Berumur 60 tahun dan ke atas; dan
- Pendapatan Warga Emas adalah RM5,000 dan ke bawah.
- Bujang
- Bujang; atau Ibu atau Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda yang tidak mempunyai anak yang menepati syarat; dan
- Berumur 21-59 tahun; dan
- Bujang Orang Kurang Upaya (OKU) berumur 19 tahun dan ke atas; dan
- Bukan pelajar IPTA / IPTS sepenuh masa; dan
- Pendapatan Bujang adalah RM2,500 dan ke bawah.
SEMAKAN JUMLAH PEMBAYARAN MYSTR
Pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 4 2025 mengikut kategori kelayakan penerima adalah seperti berikut:
KATEGORI PENERIMA | KADAR BAYARAN STR FASA 4 |
---|---|
Isi rumah Berpendapatan RM 2500 kebawah | Tiada anak : RM200 1 hingga 2 anak : RM350 3 hingga 4 anak : RM500 5 anak ke atas : RM700 |
Isi rumah Berpendapatan RM 2501 hingga RM 5000 | Tiada anak : RM100 1 hingga 2 anak : RM200 3 hingga 4 anak : RM250 5 anak ke atas : RM300 |
Warga emas tiada pasangan | RM150 |
Bujang | RM150 |
SEMAKAN JADUAL PEMBAYARAN MYSTR
Pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2025 seperti berikut:
FASA PEMBAYARAN STR | TARIKH PEMBAYARAN |
---|---|
Fasa 1 | 22 Januari 2025 |
Fasa 2 | 24 Mac 2025 |
Fasa 3 | 12 Ogos 2025 |
Fasa 4 | Tarikh bayaran akan dikemaskini dari semasa ke semasa |
KAEDAH BAYARAN
Bantuan STR 2025 akan disalurkan seperti berikut:
- Pengkreditan terus ke dalam akaun bank penerima/pasangan mengikut nombor akaun yang didaftarkan; ATAU
- Tuntutan secara tunai di Kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) bagi penerima ‘Tiada Akaun Bank’ atau status ‘Gagal Kredit’.
SEMAKAN MYSTR
Status Bantuan STR 2025 ‘Lulus’ atau ‘Tidak Lulus’ boleh disemak secara online di Portal Rasmi STR seperti berikut:
- Layari Portal Rasmi STR di pautan : https://bantuantunai.hasil.gov.my/
- Halaman utama Portal STR akan dipaparkan.
- Pergi ke bahagian kanan di ruangan [MySTR]
- Masukkan 12 digit [Nombor Kad Pengenalan] tanpa sengkang (-).
- Tekan pada butang [Log Masuk].
- Seterusnya, klik [Semak].
- ‘Frasa keselamatan’ pemohon akan dipaparkan.
- Sekiranya frasa tersebut adalah betul, klik [Ya].
- Masukkan kata laluan yang betul.
- Seterusnya, klik butang [Log Masuk].
- [Profile Pemohon] akan dipaparkan.
- Kemudian, klik pada bahagian [Semakan Status].
- Maklumat [Status Permohonan STR] dan [Maklumat Pembayaran FASA 4] akan dipaparkan LULUS atau TIDAK.
- Selesai.
LUPA KATA LALUAN PORTAL MYSTR
Sekiranya pemohon terlupa kata laluan asal, pemohon boleh cipta kata laluan baru seperti berikut:
- Layari Portal Rasmi MYSTR di pautan: https://bantuantunai.hasil.gov.my/
- Masukkan No. MyKad seperti biasa
- Kemudian, klik [Terlupa Kata Laluan]
- Nombor MyKad akan dipaparkan di Soalan Keselamatan, tekan butang [Semak]
- Masukkan emel yang telah didaftarkan di Borang Permohonan STR
- Klik butang [Seterusnya]
- Kata laluan sementara akan dihantar ke emel yang telah didaftarkan
- Jika tiada emel, klik butang [Seterusnya]
- Frasa keselamatan akan dipaparkan dan pemohon perlu mengisi 3 soalan keselamatan.
- Klik butang [Seterusnya]
- Isi Kata Laluan Baharu dan Pengesahan Kata Laluan
- Klik butang [Tukar Kata Laluan]
- Selesai.
SOALAN LAZIM (FAQ) MYSTR
Persoalan lazim (FAQ) yang sering menjadi tanda tanya penerima STR adalah seperti berikut
- Bagaimana jika terlupa kata laluan MySTR?
- Anda boleh reset kata laluan di portal MySTR dan memasukkan kata laluan baharu.
- Bolehkah mengakses MySTR menggunakan MyDigital ID?
- Ya. Anda digalakkan menggunakan MyDigital ID untuk mengakses portal MySTR.
- Bolehkah saya log masuk MySTR menggunakan telefon pintar?
- Ya. Anda boleh log masuk MySTR menggunakan telefon pintar melalui pelayar internet.
- Bagaimana jika status menunjukkan tidak layak?
- Jika anda memenuhi syarat kelayakan, anda boleh membuat permohonan rayuan di Portal MySTR dalam tempoh yang ditetapkan.
- Bagaimana cara untuk mengetahui sama ada bayaran STR telah dikreditkan?
- Anda boleh membuat semakan status bayaran STR secara atas talian melalui Portal Rasmi MySTR.
INFO LANJUT
Sebarang persoalan atau pertanyaan, anda boleh terus hubungi pihak berwajib dibawah ini. Anda juga boleh kunjungi cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang berdekatan.
- Hotlink BKK HASiL : 1-800-88-2747
- e-Mel : [email protected]