SEMAKAN EWALLET RM300 : SEMAK STATUS 2026 SAMA ADA LAYAK ATAU TIDAK & PANDUAN LENGKAP CARA MOHON BARU

SEMAKAN EWALLET RM300 : SEMAK STATUS 2026 SAMA ADA LAYAK ATAU TIDAK & PANDUAN LENGKAP CARA MOHON BARU

Akaun eWallet boleh digunakan untuk menyimpan wang dan boleh digunakan untuk bayaran secara tanpa tunai (cashless) dengan mudah. Oleh itu, bagi memudahkan rakyat menerima dan menggunakan bantuan, Kerajaan bersetuju menyalurkan Bantuan sebanyak RM300 setiap bulan dalam akaun eWallet penerima.

Bagaimanakah semakan status & cara mohon eWallet RM300? Ikuti panduan dan info lebih lanjut di bawah.

BACA JUGA : SEMAK BAYARAN DUIT BANTUAN SARA DALAM IC FASA NOVEMBER 2025 : SEMAKAN KELAYAKAN PENERIMA PEMBAYARAN BANTUAN RAHMAH BARU

MANFAAT BANTUAN EWALLET

Antara manfaat Bantuan eWallet adalah seperti berikut :

  • Bantuan eWallet boleh digunakan di kedai serta pasaraya berdaftar.
  • Urusniaga pembelian secara tanpa tunai (melalui e-Wallet).
  • Had bulanan pembelian barangan keperluan asas sebanyak RM300.
  • Bantuan eWallet akan ditambah nilai ke tahap RM300 setiap bulan secara automatik.
  • Baki nilai bagi bulan terdahulu perlu dihabiskan dan tidak dibawa ke bulan berikutnya.

KRITERIA PENERIMA EWALLET RM300

Permohonan Bantuan eWallet RM300 yang diterima adalah mereka yang menepati kriteria-kriteria kelayakan yang ditetapkan seperti berikut :

KRITERIAKELAYAKAN
WarganegaraMalaysia
Status
Perkahwinan
Berkahwin atau
Ibu/bapa tunggal
Jumlah
Tanggungan
Min 2 orang yang
berumur 18 ke bawah
Kadar
Pendapatan
Tidak melebihi RM5,000
sebulan
Tempat
Menatap
Selangor
(lebih 10 tahun)

PANDUAN LENGKAP CARA MOHON EWALLET RM300

Permohonan Bantuan eWallet RM300 boleh dilakukan secara atas talian (online) mengikut panduan di bawah :

  1. Layari Portal Rasmi BINGKAS di pautan ini :https://bingkasselangor.com/.
  2. Halaman utama BINGKAS akan dipaparkan.
  3. Terus klik pada butang [Log Masuk].
  4. Masukkan nombor ID dan kata laluan dan klik [Log Masuk] bagi yang telah mempunyai akaun.
  5. Bagi yang tiada akaun, sila klik butang [Daftar Akaun Selangkah Baru] dan daftar akaun anda.
  6. Seterusnya, klik pada butang [Buat Permohonan].
  7. Masukkan butiran peribadi, alamat kediaman, status perkahwinan dan klik [Hantar].
  8. Masukkan pula maklumat pekerjaan dan pendapatan dan klik butang [Hantar].
  9. Klik pula pada butang [Tambah Anak] untuk masukan butiran anak / tanggungan.
  10. *Ulang klik butang [Tambah Anak] untuk isi butiran anak seterusnya.
  11. Muat naik salinan Kad Pengenalan / MyKid salah seorang anak dan klik [Simpan].
  12. Setelah selesai, klik butang [Hantar].
  13. Tandakan pada kotak Maklumat Bantuan yang diterima dan klik [Hantar].
  14. Seterusnya, klik butang [Choose File] untuk muat naik dokumen sokongan yang diperlukan dan klik [Hantar].
  15. Tandakan pada kotak Persetujuan dan klik butang [Hantar].
  16. Permohonan telah berjaya dihantar.
  17. Selesai.

CARA SEMAKAN STATUS EWALLET RM300

Status kelayakan sebagai penerima Bantuan eWallet RM300 boleh disemak seperti berikut :

  1. Sila layari Portal Rasmi BINGKAS di pautan ini : https://bingkasselangor.com/.
  2. Halaman utama BINGKAS akan dipaparkan.
  3. Terus klik pada butang [Log Masuk].
  4. Masukkan Nombor Telefon dan Kata Laluan yang anda daftarkan.
  5. Klik butang [Log Masuk].
  6. Terus klik pada [Semakan Status Kelayakan].
  7. Status kelayakan permohonan akan dipaparkan.
  8. Selesai.

Atau semakan boleh dilakukan melalui aplikasi eWallet seperti berikut :

  1. Muat turun aplikasi ‘Selangkah’ melalui Apps Store / Play Store dalam telefon bimbit anda.
  2. Setelah selesai muat turun, buka aplikasi tersebut.
  3. Daftarkan akaun anda.
  4. Masukkan maklumat yang diperlukan dengan lengkap.
  5. Log Masuk akaun yang telah didaftarkan.
  6. Buka bahagian [BINGKAS].
  7. Semak status kelayakan anda.
  8. Selesai.

SOALAN LAZIM (FAQ)

  1. Bilakah boleh memohon Bantuan eWallet RM300?
    • Permohonan Bantuan eWallet untuk tahun 2026 dibuka bermula 1 November 2025.
  2. Bagaimanakah jika Bantuan RM300 yang ada dalam eWallet tidak habis digunakan?
    • Bantuan RM300 yang ada dalam eWallet tidak habis digunakan tidak akan dibawa ke bulan berikutnya.
  3. Bolehkah Bantuan RM300 dalam eWallet digunakan untuk tambah nilai prabayar?
    • Tidak boleh, Bantuan RM300 dalam eWallet hanya boleh digunakan untuk beli barang keperluan asas.
  4. Adakah rakyat yang menetap di negeri lain juga boleh memohon Bantuan eWallet RM300?
    • Permohonan Bantuan eWallet RM300 hanya dibuka kepada rakyat yang lahir atau menetap di negeri Selangor lebih 10 tahun.
  5. Dimanakah boleh guna Bantuan eWallet RM300 untuk beli barang keperluan asas?
    • Di kedai atau pasaraya yang berdaftar dalam BINGKAS.

MAKLUMAT LANJUT

Semua isi maklumat yang kami tulis di atas adalah berdasarkan Portal Rasmi BINGKAS di sini : https://bingkasselangor.com/. Sekiranya, pihak tuan / puan mempunyai sebarang masalah atau pertanyaan, sila nyatakan kepada pihak berwajib di talian atau laman yang tertera di bawah :

Leave a Comment