SEMAKAN PEMBAYARAN STR 2025 (FASA 4)
Terkini! Fasa akhir pembayaran bantuan tunai Sumbangan Tunai Rahmah (STR) kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana (B40 dan M40) akan disalurkan dalam masa terdekat sempena sambutan perayaan Deepavali 2025.
Bagaimanakah semakan pembayaran str 2025 fasa 4? Ikuti info lanjut disini.
Baca juga: KEMASKINI STR 2026 : CARA KEMAS KINI MAKLUMAT TAMBAHAN ATAU PERUBAHAN MAKLUMAT
JUMLAH PEMBAYARAN STR 2025 MENGIKUT KATEGORI
Pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 4, 2025 mengikut kategori kelayakan penerima adalah seperti berikut:
KATEGORI PENERIMA | KADAR BAYARAN STR FASA 4 (RM) |
---|---|
Isi rumah berpendapatan RM 2500 kebawah | Tiada Anak : RM 200 1 hingga 2 Anak : RM 350 3 hingga 5 Anak : RM 500 5 Anak dan Ke atas : RM 700 |
Isi rumah berpendapatan RM 2501 hingga RM 5000 | Tiada Anak : RM 100 1 hingga 2 Anak : RM 200 3 hingga 5 Anak : RM 250 5 Anak dan Ke atas : RM 350 |
Warga emas tiada pasangan | RM 150 |
Bujang | RM 150 |
TARIKH PEMBAYARAN STR 2025
Pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2025 seperti berikut:
FASA PEMBAYARAN STR | TARIKH PEMBAYARAN STR 2025 |
---|---|
Fasa 1 | 22 Januari 2025 |
Fasa 2 | 24 Mac 2025 |
Fasa 3 | 12 Ogos 2025 |
Fasa 4 | 18 Oktober 2025 (Sabtu) |
JADUAL PEMBAYARAN STR MENGIKUT BANK
Waktu pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) ke akaun bank penerima adalah seperti jadual berikut :
JENIS BANK | WAKTU MASUK BAYARAN |
---|---|
Bank Simpanan Nasional (BSN) | Selepas 6 petang |
Bank Islam | Selepas 8 malam |
Affin Bank | Selepas 8 malam |
Ambank | Selepas 8 malam |
Maybank | Selepas 9 malam |
Cimb Bank | Selepas 9 malam |
RHB Bank | Selepas 9 malam |
Bank Muamalat | Selepas 10 malam |
Lain-lain bank | Selepas 10 malam |
Namun, kemasukan bayaran ke akaun mungkin berbeza dan boleh mengambil masa antara tiga (3) hingga lima (5) hari bekerja.
KAEDAH PENERIMAAN PEMBAYARAN STR
Bantuan STR 2025 akan disalurkan seperti berikut:
JENIS PENERIMA | KAEDAH PEMBAYARAN |
---|---|
Mempunyai Akaun Bank | Pengkreditan terus ke dalam akaun bank penerima/pasangan mengikut nombor akaun yang didaftarkan dalam sistem STR. |
Tiada Akaun Bank atau status ‘Gagal Kredit’ | Penerima boleh tuntut bayaran secara tunai di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) berdekatan. |
SEMAKAN PEMBAYARAN STR 2025
Status Bantuan STR 2025 ‘Lulus’ atau ‘Tidak Lulus’ boleh disemak secara online di Portal Rasmi STR seperti berikut:
- Sila pergi ke pautan rasmi Log Masuk mySTR di sini: https://bantuantunai.hasil.gov.my/
- Pengguna akan dibawa ke Halaman Utama Log Masuk mySTR.
- Masukkan No Kad Pengenalan anda.
- Tekan (Semak).
- Klik (Ya) jika kata kunci keselamatan adalah seperti yang anda telah buat.
- Seterusnya, tekan butang (Semak).
- Isi Kata Laluan yang anda telah cipta semasa pendaftaran akaun pengguna baharu.
- Klik butang (Log Masuk).
- Sekiranya anda berjaya, paparan skrin anda akan dipaparkan Dashboard MySTR.
- Butiran seperti di bawah akan dipaparkan:
- Status Permohonan STR;
- Jumlah Telah Dibayar;
- Jumlah Bayaran Keseluruhan STR; DAN
- Status Kelayakan SARA;
- Fungsi lain yang terdapat di mySTR adalah :
- Perubahan Maklumat Permohonan;
- Cetak Permohonan;
- Semakan Permohonan;
- Kemas Kini Maklumat Asas;
- Tukar Kata Laluan;
- Maklumbalas; dan
- Peti Mel.
- Untuk Semakan Status anda boleh tekan Semakan Permohonan.
- Selesai.
SOALAN LAZIM (FAQ) STR 2025
Persoalan lazim (FAQ) yang sering menjadi tanda tanya penerima STR adalah seperti berikut :
- Bilakah tarikh sebenar bayaran STR Fasa 4, 2025?
- Tarikh rasmi bayaran STR Fasa 4 ialah pada 18 Oktober 2025.
- Bagaimanakah cara semakan bayaran STR?
- Semakan bayaran boleh dilakukan secara online di Portal Rasmi MySTR.
- Apa perlu dilakukan jika status semakan menunjukkan ‘Gagal Kredit’.
- Anda boleh tuntut bayaran secara tunai di cawangan BSN berdekatan.
- Adakah penerima sedia ada STR perlu daftar semula STR 2026?
- Permohonan baharu tidak diperlukan. Namun, pendaftaran semula akaun untuk Portal MySTR diperlukan untuk mengakses Portal bagi tujuan kemas kini dan semakan.
- Adakah jumlah bayaran STR sama untuk semua kategori?
- Tidak. Setiap kategori penerima akan menerima jumlah bayaran mengikut kelayakan masing-masing.
MAKLUMAT LANJUT
Sebarang persoalan atau pertanyaan, anda boleh terus hubungi pihak berwajib dibawah ini. Anda juga boleh kunjungi cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang berdekatan.
- Hotlink BKK HASiL : 1-800-88-2747
- Hotline STR MOF : 03-8882 4565 / 03-8882 4566
- e-Mel : [email protected]