CARA CHECK DUIT DALAM IC : PANDUAN LENGKAP SEMAK BANTUAN MASUK
Duit Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) MyKasih dimasukkan secara tanpa tunai (cashless) menerusi IC (Kad Pengenalan) yang khusus digunakan untuk pembelian barangan keperluan asas di lebih 7,300 kedai serta pasar raya yang berdaftar seluruh Malaysia.
Bagaimanakah cara check duit Dalam IC? Ikuti panduan dan info lengkap di bawah.
BACA JUGA : SEMAK PENGHARGAAN SARA RM100 – SEMAKAN STATUS ANDA LAYAK ATAU TIDAK
TARIKH DUIT MASUK DALAM IC
Tarikh terbaru Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) yang dimasukkan dalam IC adalah pada :
TARIKH DUIT MASUK DALAM IC | BILANGAN PENERIMA |
---|---|
31 Ogos 2025 (Ahad) | 22 juta rakyat Malaysia (termasuk penerima sedia ada) |
01 September 2025 (Isnin) | 0.5 juta penerima sedia ada |
JUMLAH DUIT MASUK DALAM IC
Berikut merupakan jumlah Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) yang dimasukkan dalam IC penerima pada 31 Ogos dan 01 September 2025 :
- Bayaran Masuk Pada 31 Ogos 2025 Kepada 22 Juta Penerima One-off :
KATEGORI PENERIMA | JUMLAH DUIT MASUK IC (SEMUA RAKYAT) |
---|---|
Isi Rumah | RM100 (suami) RM100 (isteri) |
Warga Emas | RM100 |
Bujang | RM100 |
- Bayaran Masuk Pada 01 September 2025 Kepada 5.4 Juta Penerima Setiap Bulan :
KATEGORI PENERIMA | JUMLAH DUIT MASUK IC (PENERIMA MISKIN) | JUMLAH DUIT MASUK IC (PENERIMA ASAS) |
---|---|---|
Isi Rumah | RM200 | RM100 |
Warga Emas | RM150 | RM50 |
Bujang | RM50 | – |
CARA CHECK DUIT DALAM IC
Untuk mengetahui duit Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) telah dimasukkan atau belum dalam IC anda, ikuti panduan lengkap cara check seperti berikut :
- Buka aplikasi App Store / Google Play di dalam telefon bimbit anda.
- Muat turun aplikasi ‘MyKasih‘ dalam telefon bimbit anda.
- Setelah selesai muat turun, buka aplikasi tersebut.
- Anda akan dipaparkan dua (2) pilihan, iaitu [Penghargaan SARA One-Off] dan [SARA Bulanan & Penghargaan SARA One-Off].
- Pilih [Penghargaan SARA One-Off] atau [SARA Bulanan & Penghargaan SARA One-Off].
- Anda akan dipaparkan ‘Welcome to the MyKasih App’.
- Tandakan pada ‘I have read and agreed’ di bawah.
- Kemudian, klik butang [CONTINUE].
- Klik pada butang [Check Eligibility & Balance] untuk mengetahui status duit dalam IC.
- Anda akan dibawa ke halaman ‘Semakan Status’.
- Masukkan nombor IC pada ruangan yang disediakan tanpa sengkang (-).
- Tandakan pada butang [Verify you are human] dan klik [Semakan Status].
- Status Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) Dalam IC akan dipaparkan.
- Selesai.
SENARAI BARANG BOLEH BELI GUNA DUIT DALAM IC
Terdapat lebih 100,00 jenama barangan keperluan asas yang boleh dibeli dengan menggunakan duit Bantuan Dalam IC. Berikut merupakan kategori barangan keperluan asas yang boleh dibeli :
- Beras.
- Roti.
- Telur.
- Minyak masak.
- Tepung.
- Biskut.
- Mi segera.
- Minuman.
- Makanan dalam tin.
- Bahan perasa.
- Produk kebersihan.
- Ubat-ubatan.
- Barangan persekolahan.
SENARAI KEDAI TERIMA BAYARAN GUNA IC
Lebih 7,300 kedai serta pasar raya yang menerima bayaran menggunakan Bantuan Dalam IC, antaranya :
- Mydin.
- Giant.
- Econsave.
- The Store.
- Pacific.
- Milimewa.
- 99 Speedmart.
- Lotus Stores (Tesco).
- Lulu Supermarket.
- Serta banyak lagi pasar raya dan pasar mini bebas yang berhampiran.
CARA BELI BARANG GUNA DUIT DALAM IC
Berikut merupakan panduan cara beli barang dengan menggunakan duit Bantuan Dalam IC :
- Kunjungi kedai atau pasar raya yang terpilih berhampiran anda.
- Pilih barang keperluan yang anda perlukan.
- Pergi ke kaunter yang menerima bayaran SARA MyKasih.
- Berikan IC kepada juruwang untuk pengesahan penerima Bantuan Dalam IC.
- Imbasan setiap barang yang dipilih akan dilakukan oleh juruwang.
- Bayaran akan ditolak menggunakan IC anda.
SOALAN LAZIM (FAQ) BANTUAN DALAM IC
Antara soalan-soalan lazim yang sering ditanya berkaitan Bantuan Dalam IC adalah seperti berikut :
- Bagaimanakah cara mohon Bantuan Dalam IC?
- Bantuan SARA akan dikreditkan dalam IC rakyat yang layak secara automatik tanpa perlu mengemukakan sebarang permohonan.
- Bila boleh beli barang keperluan guna Bantuan Dalam IC?
- Bila-bila masa sahaja sebelum tamat tempoh pada 31 Disember 2025.
- Adakah Bantuan Dalam IC boleh dikeluarkan secara tunai?
- Tidak boleh. Ianya hanya boleh digunakan untuk pembelian secara tanpa tunai (cashless) sahaja.
- Bolehkah Bantuan Dalam IC digunakan untuk pembelian selain barang keperluan asas?
- Ianya hanya boleh digunakan untuk beli barang keperluan asas mengikut kategori yang diluluskan sahaja.
RUJUKAN
Kesemua maklumat yang dikongsikan di atas adalah sahih yang dirujuk daripada Portal Rasmi Sumbangan Asas Rahmah (MyKasih). Namun, sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah berkaitan bantuan di atas, sila rujuk pihak berwajib seperti berikut :
- Talian Bantuan : 03-7720 1800 (Waktu Operasi : 9 pagi – 5 petang).
- Laman Bantuan : https://mykasih.com.my/contact-us/.
- Alamat E-mel : [email protected]