SUMBANGAN ASAS RAHMAH 2025 SEMAK STATUS KELAYAKAN SAMA ADA LAYAK ATAU TIDAK
Sebuah bantuan tambahan diberikan setiap bulan selama tempoh 12 bulan kepada rakyat Malaysia yang khusus untuk golongan B40 dan M40 iaitu Sumbangan Asas Rahmah (SARA) disalurkan bagi memenuhi keperluan asas selain dari makanan.
Bagaimanakah Sumbangan Asas Rahmah semak status kelayakan? Ikuti panduan dan info lanjut di bawah.
BACA JUGA : SEMAKAN KELAYAKAN EWALLET MADANI : SEMAK STATUS LAYAK ATAU TIDAK
JUMLAH PENERIMA SUMBANGAN ASAS RAHMAH 2025
Kerajaan telah meluaskan pemberian Sumbangan Asas Rahmah (SARA) kepada lebih ramai penerima pada tahun ini. Berikut merupakan jumlah penerima yang telah disahkan ‘Layak’ :
TAHUN BAYARAN | JUMLAH PENERIMA |
---|---|
2023 | 0.2 juta penerima |
2024 | 0.7 juta penerima |
2025 | 5.4 juta penerima |
SUMBANGAN ASAS RAHMAH 2025 SEMAK STATUS KELAYAKAN
Rujuk cara semakan status kelayakan sebagai penerima Sumbangan Asas Rahmah seperti berikut :
- Sila layari laman web rasmi Sumbangan Asas Rahmah (SARA).
- Di halaman utama portal, sila klik pada butang [SEMAK KELAYAKAN].
- Bahagian semakan status akan dipaparkan.
- Masukkan nombor kad pengenalan (tanpa sengkang) contoh : 880230115678.
- Seterusnya, klik pada butang [Semakan Status].
- Status kelayakan penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
*Sekiranya status memaparkan “No. MyKad Tidak Wujud Dalam Sistem”, semakan status juga boleh dilakukan melalui laman web rasmi Sumbangan Tunai Rahmah (STR) seperti berikut :
- Sila layari laman web rasmi Sumbangan Tunai Rahmah (STR).
- Halaman utama Portal STR akan dipaparkan, klik [TUTUP] pemakluman terkini.
- Seterusnya, masukkan nombor kad pengenalan tanpa sengkang (-) pada ruangan yang disediakan.
- Sila klik pada butang [Log Masuk].
- Untuk pengesahan nombor Kad Pengenalan, klik pula pada butang [Semak].
- Kata kunci keselamatan anda akan dipaparkan, klik [Ya] sekiranya betul.
- Masukkan kata laluan yang telah anda daftarkan dengan betul.
- Bahagian profil anda akan dipaparkan.
- Klik pada bahagian [Semakan Permohonan].
- Seterusnya, klik pada butang [Semakan 2025] di bawah.
- Status bayaran [Sumbangan Asas Rahmah (SARA)] akan dipaparkan ‘Layak’ atau ‘Tidak Layak’.
- Selesai.
KADAR BAYARAN SUMBANGAN ASAS RAHMAH 2025
Sekiranya anda disahkan ‘Layak’, jumlah bayaran Sumbangan Asas Rahmah diberikan sebanyak berikut :
- RM2,100/setahun kepada isi rumah STR yang daftar e-Kasih;
- RM1,650/setahun kepada warga emas STR yang daftar e-Kasih;
- RM900/setahun kepada isi rumah STR bukan e-Kasih;
- RM600/setahun kepada bujang STR yang daftar e-Kasih;
- RM450/setahun kepada warga emas STR bukan e-Kasih.
JADUAL BAYARAN SUMBANGAN ASAS RAHMAH 2025
Pembayaran Sumbangan Asas Rahmah kepada semua penerima yang ‘Layak’ adalah setiap bulan mengikut jadual berikut :
KELAYAKAN PENERIMA | BAYARAN SESI 1 15 JANUARI 2025 HINGGA 1 MAC 2025 | BAYARAN SESI 2 1 APRIL 2025 HINGGA 1 DISEMBER 2025 |
---|---|---|
Penerima STR Daftar e-Kasih | Isi Rumah : RM100/sebulan Warga Emas : RM100/sebulan Bujang : RM50/sebulan | Isi Rumah : RM200/sebulan Warga Emas : RM150/sebulan Bujang : RM50/sebulan |
Penerima STR Bukan e-Kasih | – | Isi Rumah : RM100/sebulan Warga Emas : RM50/sebulan |
KAEDAH BAYARAN SUMBANGAN ASAS RAHMAH 2025
Penyelarasan bayaran Sumbangan Asas Rahmah kepada semua penerima adalah mengikut kaedah seperti berikut :
NEGERI-NEGERI PENERIMA | KAEDAH BAYARAN SUMBANGAN ASAS RAHMAH |
---|---|
W.P Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Terengganu, Pahang, Kelantan, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Perlis, Sabah, Sarawak dan W.P Labuan | Sumbangan Asas Rahmah dibayar secara ansur setiap bulan melalui pengkreditan terus ke dalam kad pengenalan diri (IC) penerima bagi pembelian barangan keperluan asas tanpa tunai (cashless) |
CARA GUNA SUMBANGAN ASAS RAHMAH UNTUK BELI KEPERLUAN ASAS
Penerima yang disahkan ‘Layak’ boleh menggunakan Sumbangan Asas Rahmah seperti berikut :
- Kunjungi kedai yang terpilih berhampiran (rujuk senarai kedai terpilih di sini : https://checkstatus.mykasih.net/sara2/merchant-list).
- Pilih barangan keperluan asas yang ingin dibeli berdasarkan label Sumbangan Asas Rahmah di rak tanda harga.
- Di kaunter bayaran, berikan kad pengenalan kepada juruwang untuk pengesahan.
- Juruwang akan mengimbas setiap barangan keperluan asas yang dipilih.
- Pembayaran akan disahkan dengan menggunakan kad pengenalan.
- Resit baki akan diberikan untuk rujukan.
RUJUKAN
Pihak kami hanya sekadar berkongsi informasi yang terkini bagi memudahkan capaian orang ramai. Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan atau pertanyaan berkaitan Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA), anda boleh rujuk pihak berwajib seperti di bawah :
- Talian Bantuan SARA MOF : 03 8882 4565 / 4566.
PENAFIAN
Berdasarkan maklumat di atas, pihak kami hanya berkongsi informasi berkaitan bantuan yang disediakan oleh Kerajaan Malaysia bertujuan untuk berkongsi, memberi manfaat dan memudahkan carian pengguna. Tajuk dan kata kunci di atas di tulis berdasarkan carian ramai pengguna yang diambil daripada sumber enjin carian.
Di sini kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pengguna atau pelawat dan tidak pernah mengenakan sebarang bayaran berdasarkan maklumat yang telah kami kongsikan.
Tujuan penulisan ini untuk berkongsi informasi terkini dan maklumat yang sahih bagi memudahkan pelawat laman web ini mendapat info terbaru tentang bantuan.
Artikel ini ditulis berdasarkan sumber sahih di : https://mykasih.com.my/food-aid-programme/sara/faq/.